Echilibrare dinamica

FAKIR Protectie Antipana nu creeaza probleme de echilibru daca este instalat corect in anvelopa si se utilizeaza dozajele recomandate.  In cazul vehiculelor de viteza (>50 km/h), anvelopele trebuie echilibrate inainte de instalarea FKR.

Aspectele legate de echilibrarea/dezechilibrarea anvelopelor la viteze ridicate ,utilizand etansanti, au reprezentat intrebari frecvente care ni s-au pus . Studiul fenomenelor legate de influenta etansantilor din anvelope asupra nivelului de vibratii la viteze ridicate a reprezentat preocuparea noastra, pentru identificarea cauzelor care pot produce aceste fenomene. Contributia noastra la studierea acestora a fost recunoscuta  de catre The Tire Society , la Conferinta anuala care a avut loc in septembrie 2004 la Akron-Ohio, SUA unde am prezentat lucrarea ,,Studiul privind influenta substantei antipana din roti asupra nivelelor de vibratii pe puntea motoare a autoturismului’’.

Investigation of the Influence of Safe Sealant Inside the Tire on Motor Vehicle Vibration Behavior
Investigation of the Influence of Safe Sealant Inside the Tire on Motor Vehicle Vibration Behavior

Pentru a nu cauza probleme de echilibru este important ca etansantul sa se distribuie sub forma unei pelicule uniforme in interiorul anvelopei. Etanşantul FKR a fost astfel special conceput pentru a se imprastia uniform in interior. Prin caracterul său reologic (sistem tixotropic), îşi micşorează vâscozitatea pe măsura creşterii vitezei de centrifugare ( implicit viteza de deplasare a vehiculului) şi a temperaturii, formand in rulare o pelicula uniforma. În condiţii statice şi de temperatură normală, etanşantul FKR revine la vâscozitatea sa iniţială ridicata. Acest lucru permite etansantului sa adere la suprafata interioara a anvelopei si sa nu se stranga in partea de jos a anvelopei, in stationare.

Prin introducerea etanşantului FKR în anvelopă, este favorizată echilibrarea dinamica a anvelopei datorită capacităţii sistemului tixotropic de a se distribui uniform pe peretele interior corespunzător benzii de rulare a anvelopei şi de a-şi reaşeza permanent centrul de greutate în acord cu momentul de inerţie axial.

Se cunoaste faptul ca nu toate vibratiile unui vehicul sunt legate de echilibrul anvelopei. Multe dintre acestea provin din alte surse precum probleme de directie, de suspensie, la amortizoare sau nereguli ale anvelopelor.

In cazul pre-existentei unor astfel de probleme, folosirea etansantului poate conduce chiar la amplificarea lor. Aceste probleme trebuie identificate si corectate (daca este posibil) ,  inainte de instalarea FKR. Cauzele pot fi urmatoarele:

a) Vibratii pe verticala: anvelopele sau jentile prezinta defecte de geometrie (ovalizare), numeroase petice sau dopuri anterioare care aduc anvelopei un plus de masa, amortizoare uzate, asamblarea necorespunzatoare anvelopa-janta, separare a benzii de rulare,etc.

b) Vibratii pe orizontala: roti inclinate, ax indoit, rulmenti deteriorati,etc

Dupa corectarea acestora se poate trece la instalarea FKR. In cazul in care acestea nu pot fi remediate, nu se recomanda instalarea FKR. Dupa instalare, pe parcursul primilor 10-15 km, puteti resimti usoare vibratii pana cand etansantul se distribuie uniform. Se recomanda ca pe acest parcurs sa rulati cu o viteza moderata (50 km/h). Peste 90% dintre vehicule vor avea ulterior un drum confortabil, fara sa fie resimtite vibratii la viteza ridicata.

Situatii particulare:

– In situatia in care optati pentru dozajele recomandate pentru conditii severe (coloana IN AFARA CAROSABIL din sectiunea DOZAJE),vehiculul operand atat Pe carosabil cat si In afara carosabilului dar se estimeaza o frecventa mare a penelor, ruland la viteza ridicata puteti resimtii vibratii (ex. la ATV-uri).

– Daca anvelopele au montati anterior plumbi de echilibrare si dupa instalarea FKR resimtiti vibratii (acest lucru nu se intampla neaparat), indepartati plumbii montati pe ambele roti de pe axa pe care resimtiti vibratii . Rulati din nou vehiculul la viteze inalte si veti constata ca problemele de vibratie dispar (90% din cazuri). FKR realizeaza echilibrarea dinamica a anvelopei, nemaifiind necesara adaugarea plumbilor care ar induce astfel o greutate suplimentara pe anvelope.

– Daca anvelopa prezinta pe interior nervuri mari (concave sau convexe), acestea vor impiedica etansantul sa formeze o pelicula uniforma pe interior si astfel pot sa apara vibratii. In acest caz este necesara adaugarea unei cantitati suplimentare de FKR, cantitatea totala fiind intermediara intre dozajele recomandate Pe carosabil si cele In afara carosabilului. FKR va trece peste nervuri si va acoperi astfel uniform intreaga suprafata interioara din zona caii de rulare. Aceasta situatie (nervuri mari pe interior) apare insa la un numar redus de anvelope.

– Nu se recomanda instalarea FKR in anvelope avand nervuri orientate in forma de ,,V’’ sau ,,Z’’. Aceste forme de design interior nu vor permite distribuirea uniforma a FKR pe intreaga suprafata interioara a caii de rulare, putand genera vibratii. Acest design interior se regaseste la un numar redus de anvelope.